Referanser

Glade dager i Afrika
Stille snor vi oss mellom tornekratt og busker, vaktsomt speidende etter viltet i det sydafrikanske fjellandskapet.
Og vi, det vil i dette tilfellet si meg og min profesjonelle jeger og guide, og min sporer, som også er en mester i sitt fag. Disse svært så nødvendige, med sin lokalkjennskap til dyr og landskap.

Hele denne spennende jaktreise, er lagt til rette av Mylla jaktreiser, og vi er innkvartert i de beste lokaliteter til Candeboo Safaries. Godt om vilt har det vært, og skuddsjansene mange. Jobbet hardt har vi gjort, alle etter egen form og alder. Overalt er vi møtt av hjelpsomme og trivelige mennesker, med det for øye at vi skal ha en drømmetur, som vi vil se med glede tilbake til.
Snart er dagen på hell, og vi setter kursen tilbake til campen, og en bedre middag. Aftenen blir for det meste tilbrakt i campens bar, hvor dagens jaktopplevelser blir drøftet, og neste dags jakt planlagt.

Dette er afrikajakt på sitt beste, og hit vil vi alltid lengte tilbake. Stor takk til Mylla jaktreiser for kjempefin gjennomføring av en eventyrlig tur!

Kolbjørn Kjelbotn
Alhusstrand, Namsos

Isbjørnjakt i arktisk Canada

For to år siden jaktet jeg med Mylla i Canada etter isbjørn, reklamen lovte kalde dager og netter. Representanten fra Mylla advarte mot kulden, men turen startet i februar, men mai hadde nok vært bedre, temperaturmessig.

Ved ankomst Cape Dorset ble jeg møtt av Myllas lokale representant og tatt hånd om fra første stund. Om kvelden kom de lokale inuittene for å ta oss i nærmere øyesyn og min lokale jeger avtalte et møte dagen etter.
Temperaturen lå på – 45.

Turen til jaktområde ble foretatt med hundeslede og snøskuter. Etter seks døgn i telt og iglo var vi kommet til et område med mye isbjørn, og vi så straks ei binne med en unge og senere tre isbjørner som kom fra havet, deriblant en enorm isbjørn som dessverre kom seg unna.

Den tolvte dagen av jakten oppdaget vi en isbjørn som vi straks tokk opp jakten på. Temperaturen var da – 46 , og etter tre timers smygjakt kom jeg på skuddhold og felte bjørnen på 100 meters hold med min 375 H&H.

Turen frister til gjentagelse, da de lokale inuittene tok særdeles godt vare på meg med både klær og mat. Turen var en opplevelse jeg ikke vil glemme, og kan anbefales på det varmeste.

Roar S. Korsmo

Hallo Vegard

Ville bare gi en tilbakemelding etter at vi er kommet hjem fra Sør-Afrika. Oppholdet var meget vellykket, og alle fikk de dyr vi var ute etter. Gary og familien tok godt vare på oss, og lodge og hytter var av beste kvalitet. I så måte kan vi underskrive på at turen holder bra kvalitet.

Vi jaktet også kudu, og da på et annet område. Jakten her var meget bra, men lodge m.m var av dårligere kvalitet. Jeg nevnte dette for Gary, og han var enig. Men uansett var jakten så bra at det hadde liten betydning for de to overnattingene.

Også de to som var førstegangsjegere i Afrika var meget fornøyd, dette var ekte jakt med lange turer i fjell og med spennende sniking innpå viltet. Begge hadde sine tvil før turen, de fryktet at det var latmannsjakt i en dyrepark. Tvilen ble grundig gjort til skamme!

Ellers var oppholdet, mat og omgivelser meget bra. Og jakten var utmerket.

Vi snakket allerede om neste gang... på veien hjem, så det var tydelig fornøyde jegere.

Mvh Jan Skaar

Takk
Jeg vil ved dette rette en stor takk til Mylla Jakt og Fiskereiser for tre eventyrlige reiser som jeg har deltatt på til Canada, New Zealand og England.

Alle turene har vært opplevelser for livet, og neste gang jeg skal ut og reise er Mylla det soleklare førstevalg som reisearrangør.